Dervişlerin Bektaşi
John Kingsley Birge,
Yayınlandı tür izni ile Alevi Bektaşi Araştırma Web Sitesi , konu ve ilgili konular daha birçok ilginç makaleler dolu , (Bu alıntılanan - Birge, John Kingsley: Dervişler BEKTAŞÎ SİPARİŞ Luzac & Co, 1937 , s. 13-21 )
TANITIM GERÇEKLER
1. TÜRKİYE VE DİĞER Müslüman ÜLKELER İÇİNDE tarikat GENEL YERİ
Müslüman dünyasında yeterince anlaşılmış ise İslam'ın mistik siparişleri çalışmaya özel önem biridir. Muhammed tarafından sol din çok erken iki yönde gelişmiştir. Bir yandan katı, esnek olmayan bir dini yasa ile, skolastik teoloji üretti. Aynı zamanda, hatta ilk iki yüzyıl içinde, onun başından bu sabit, harici bir sistem bir eğilim gösterdi ve hızla münzevi bir yaşam ve Tanrı'nın doğrudan bilgisine mistik bir yaklaşım vurguladı bireyler ve gruplar haline. Ortodoks canonists ve nihai sonucu sapkınlık yönünde olacağını zemin üzerinde profesyonel ilahiyatçılar "vicdan arayın" Bu eğilim itiraz, organize bantlar veya tarikatlar temel fikri, "ateşli bir uygulama geliştirmeye başladı ve ruh süsleyen (Fevaid), maddi olmayan ve anlaşılır gerçekleri, ibadet doğurur (ilm al kulub) 'kupa bilim' ruh temin deneysel bir bilgelik (marifet) (1). "
Makale Tarika rağmen , İslam Ansiklopedisi, kural olarak herhangi bir özellikle Müslüman bir ülkede tarikatlar bağlı kişilerin sayısı yüzde üç bitmedi "bir bildirimde yapar. nüfusun, "Türkiye ve Arnavutluk, en azından, gerçek üyeleri ve gevşek bağlı olanların oranı çok daha büyük olduğunu belli görünür. Yazar ilk kez 1913 yılında Türkiye'yi ziyaret ettiğinde, Türkiye ülke Sünni (yani) görünümü ortodoks İslâmî noktası olduğunu kitaplardan almış izlenimi altında gitti . O hızla, insanların sadece çok büyük bir kısmı, tekke ve tarikatlar ile bağlantılı olduğunu, onun için sürpriz bulundu, ancak resmi camide ibadet (namaz) imamlar Cuma çıktı liderleri bile, oyunculuk bulunan diğer günlerde olarak Şeyh (Shaikhs) derviş tekkeleri. (2) Muharrem sırasında, Şiiler, özellikle ölüm ve Hüseyin Ali ve ailesi onlardan Halifeliğin alarak yapılan erken adaletsizlik hatırlamak ay, yazar sonra tekke tekke ziyaret etti ve onlara tutkuyla yas bütün dervişler bulundu. Hasan ve Hüseyin ölüm. Bu konuda daha sonra Türkiye'nin en büyük alimlerinden biri ile tartışırken yazar Türk halkı görünüşte Sünni tekke ve tarikatlar, kısmen Şii, en azından kendi eğilimleri, ve kesinlikle daha ziyade ortodoks daha mistik bir kapak altında iken olduğu izlenimini dile getirdi . Bilgin cevap oranı, muhtemelen altmış yüzde muhtemelen, ülkenin geri kalanından daha az Konstantinopolis var . insanlar dervişi tarikatlarına doğrudan veya dolaylı olarak ait. Hıristiyan ülkelerde kilise tarihinin zulüm, Protestanlar ve Katolikler öldürme tersi deneyimli olduğuna işaret etti, ancak bu konuda belirli bir ahlaki avantaj olduğunu. Samimiyetin, dedi, bu zulüm arkasında yatıyordu. Müslüman topraklarda, şöyle devam etti, takiye, ikiyüzlülük, uygulaması mümkün olan bir adam, gerçeğe geleneksel ve resmi bir yaklaşım yerine daha deneysel vurguladı mistik bir kardeşlik ortodoks bir üyesi olarak onun ayakta devam büyümüş , oysa.
Türkiye'de, bu nedenle, Tanrı'nın doğrudan bir bilgi isteyenler bir kardeşlik grup hayat Bu eğilim bazen yüzeyin altında yatan yaygın bir eğilim olarak kabul edilmesi gerekir, ama muhtemelen insanların büyük bir çoğunluğu hayatlarını etkileyen.
Genel olarak, bu grupların ideolojisi bu dilde okumak ve yazmak için de mümkün olan derviş liderleri arasında öğrenilen, Arapça ve Farsça kaynaklardan geldi. Tüm Türk tarikat için fikirler en önemli acil kaynakları Mesnevi, Mevlana Celaleddin Rumi, Mevlevi derviş düzeni koruyucu azizi Onüçüncü yüzyılda, Farsça yazılmış bir şiir, ve iki Arap eserleri Futuhatı Mekkiye ve Fususul edilmiştir Muhyiddini Arabi (1165-1240) Hikâm. Bu kitapların etkisi ile geliştirilen sistem altında bir vakıf Asya geçmişten miras gümrük ile Türk halkının ortak inanç ve uygulamaları olduğu gibi yalan. Mevlevi seçkin örneği olan bazı siparişleri, aristokrat, entelektüel tarikatlarına olarak, özellikle büyük ölçüde estetik çekiciliğin üst sınıflar o gerekçesiyle üye çeken, kent merkezleri başta büyüdü. Bektaşiler kayda değer bir üs olan diğer gruplar, halkın yaşamını doğrudan geliştirdi. Bu ikinci grupta yüzey, halkın kabul edilen bir din haline gelmiştir İslam yatıyor. Altındaki bütün Osmanlı geçmişi, gelenekleri ve uygulamaları, onüçüncü yüzyılda sınırlarını birlikte karışıyordu çeşitli halkların etnik yaşam aslen geldi yoluyla aşağı, yatan ve gelen kimin aralarında insanların doğal bir din büyüdü.
2. TÜRK YAŞAM BEKTAŞÎ SİPARİŞ VE YERİ
Osmanlı İmparatorluğu'nun Türk halkının büyük bir kısmının hayatı üzerindeki etkisi icra birçok Derviş tarikatlarına Bektaşiler arasında özel bir yeri var. Onlar sadece sayılar bakış açısından bakıldığında önemli oldu. Bektaşiler kendilerini yaklaşık yedi milyon sayıları tahmin ediyoruz. Ali Turabi Baba, Bektaşi tekkesi Mt postnişinlik. Tomori onun Historija E Bektashinjvet (3) yazılı Arnavutluk, 1826 yılında da Yeniçeri ve Bektaşi beraberindeki kaldırılması imha önce, yıllık istatistikler tutuldu söylüyor ve bu rakamlar göstermiştir ki, sayısı olan 7.370.000 yedi milyon için Bektaşiler Stambul ve Irak, Girit, Makedonya ve özellikle Balkanların diğer bölümlerde dağınık kalan Anadolu, Arnavutluk 100.000, 120.000. Ekim 1933 yılında Niyazi Dedei Arnavutluk resmen tanınan Bektaşi topluluğunun başkanı, eski Türk İmparatorluğu daha fazla veya daha az gevşek bağlı Kızılbaş sayma 7.500.000 Bektaşiler olduğunu bizzat tahmin bana verdi. Türkiye sadece Doğu Anadolu bölgesi vardı, o 1.500.000 söyledi. Arnavutluk'ta 200,000 veya yüzde yirmi vardı tahmin edilmektedir. Nüfusun. Onyedinci yüzyılda yazılı İngilizce treveller ve tarihçi, Rycaut, Bektaşiler ", bunların kökünü kaziyacak hemen hemen imkansız olduğundan artık o geniş sayıda haline geldi." Söylüyor o Bektaş milyonlarca takipçileri vardı söyleyerek hocasına tırnak. (4) 1340 (1924) yazarken daha yeni bir gözlemci, Besim Atalay, Büyük Millet Meclisi Aksaray delegesi, 1,500,000 sayıları tahmin ediyor. (5) görünüşe göre bu rakam Kızılbaş ve Tahtajis dahil olmak üzere. Biz yaklaşık yüzde on, herhangi bir gözlemci tarafından verilen en düşük rakam alırsak. Bu cemiyetin etkisi altında doğrudan veya dolaylı olarak Türkiye nüfusunun edildi. (6)
Mistik bir kardeşlik değil yalnız, Bektaşiler, Yeniçeri Kolordu başından itibaren, görünüşe göre, onların samimi bağlantısı üzerinden 1826 Tüm Osmanlı tarihi boyunca önemli askeri rol oynamıştır. Köy grupları isimleri Kızılbaş (Kırmızı kafaları) altında, Anadolu'nun her yerinde dağınık, Tahtacı Kullanıcı, Abdal Kullanıcı, Çepni Kullanıcı, daha sonra numaralandırılan olması olacak şekillerde, inanç ve gelenek ve dini tören ile genellikle iyi organizasyon Bektaşi organizasyonu ile yakından ilgili bulunmaktadır.
Belki de en önemli gerekçe, ancak genellikle Bektaşi eğitimi için Türk kültürünün tüm öğrenciler için günlük tarafından tanınan, aslında, tüm insanların ortodoks dini hayatı baskın Arap etkisi altında Osmanlı tarihinin üzerinden aşağı, saray çevresinde moda klasik edebiyat Farsça idi, ve Mevlevi Kullanıcı gibi dahi bir büyük mistik amacıyla, bir kitabın Farsça tamamen yazılı, inanç ve uygulama tabanlı, Bektaşiler, sürekli olarak Türk dili tutulan ve inançlarını süregelir zaman ve en azından bazı Türk kültürünün İslam öncesi unsurları pratik. Türk Ocak adı verilen ulusal kültür toplumu resmi dergisinde yazmaya 1926 yılında bir Türk araştırmacı, Türk milli ideali Arap enternasyonalizm ifadesini bulabilirsiniz asla iddiada bulunmaz, ancak tekke veya lodge buldun bunlarla ilgili Bektaşiler ve köy grupları baş örnekleridir Alevi siparişlerin oda. Gizli uygulamalar sadece bu dini grupların bulunduğu "ulusal özgürlük" oldu. (7) çok amacı, diyor, bu grupların kurucuları, Türk dil ve ırk ve kan korumak oldu. (8)
Bu bakış açısından, aşırı iken, Cumhuriyeti Anabilim Dalı 1930 yılında 3.000 adet basılan biyografik skeçler ve dini ayet seçimleri içeren Bektaşi Şairleri (9) adlı bir kitap gerçeği ile gösterilir, yalıtılmış bir birey olduğunu 180 Bektaşi şairlerinden. , Yazma anyother tip çok, orijinal Türk dili ve Türk edebiyatı formları kullanıldı ve Türk milli örf ve puan çünkü son yıllarda okul kullanmak yazılı Türk edebiyatının her tarihi, her yüzyıl için "Bektaşi Edebiyatı" vurguladı görüşünü yansıtıyordu.
3. BEKTAŞÎ SİPARİŞ VE ÇALIŞMA VE KISA TARİHİ
Bektaşi bilim adamlarının parçası Modern ilgi Von Hammer tarafından yazılmış Türkiye'nin tarihinin en büyük geri dönmek için söylenebilir. Hacı Bektaş Velî başında yeniçeri askerleri ilk kutsama geleneği tarihin tanıtım verilir. Brown kitabında, Dervişler veya Oriental Spiritüalizm, ortaya çıktığında (10) sırasını kendisi ve uygulamaları yazmak için ilk girişimi 1868 yılında geldi. Inançları ve uygulamaları ve sembolleri Bektaşi yanı sıra diğer tarikat ile yapmak zorunda bir materyal, son derece değerli, ancak eleştirisiz toplanması, bu kitapta yakın duruşu ile notlar, dizin ve daha iyi bir düzenleme ile yeni bir baskısında basılmış oldu . (11) şüphe yeni bir ışık, Prof. Edward G. Browne, 1897 baharında, bir ile yapmak zorunda çeşitli antlaşmalar içeren Paris'te Bibliotheque Nationale iki el yazmaları okuyan bir Paskalya tatil geçirdim, Bektaşi inanç atıldı karanlık mezhep Hurufis çağırdı. Bu çalışmanın sonuçları, Ocak 1898 tarihinde Royal Asiatic Society Journal of yayınlanmış ve aynı derginin Temmuz 1907 sayısında ikinci bir makalede, Prof. Browne daha fazla keşifler bildirdi. 1897 yılında Paris'te yaptığı çalışmalar Hurufi mezhep ilgi ile karıştırılır, o Orient Hurufi metinler onu temin etmek kitapçı emretmişti. Onun için sürpriz bir düzenin, antlaşmalar, uzun zaman önce ölmüş, bazı günümüz çeyreğinde kullanımı olduğunu açıklayan miktarlarda açık sanılan. Soruşturma Açık Bektaşiler geldiğini keşfetti ve bugünkü Bektaşi Hurufi mezhebinin kurucusu Fazlullah, doktrinler, süregelir ediliyordu.
Bektaşiler kritik bir çalışmada ilk girişimi 1908 yılında Almanya'da ortaya çıktı. Prof Jacob onun Mesajlar zur Kenntnis des Derwisch Ordens der Bektaschis, sadece, diğer şeyler arasında, Hacı Bektaş Velî zamanında bizzat onun nimet vermiş olabilir geleneğini eleştirerek, tarih ve Bektaschis yayılması incelenir. hesap, özellikle Yeniçeri kolordu kurucu değil, aynı zamanda 1873 (1290) Kaşif ul Esrar ve Def ul Esrar, şeytanlar ve Rejector Sırlar Discoverer, Bektaşiler acı bir saldırı olarak adlandırılan bir Türk kitap bir çeviri eklendi Hurufi doktrinleri kabul. Jacob tüm malzemenin dikkatli bir analizi, oryantal ve batı, Bektaşi sonra yatak içeren bu çalışma, 1909 yılında yayınlanan kitabında Die Bektaschijje takip etti. Bu kitapta o kaynakları, Hristiyan, Şii, Bektaşiler, öğreti ve uygulamaların almıştı Gnostik ve Pagan bir çalışma için özel bir önem verdi.
Özellikle Atina, Bektaşiler, kendi coğrafi dağılımı, kendi yöntemlerini ilginç çalışmalar British School Annals, 1911 yıl içinde Türkiye'de yayınlanan kişisel seyahat ve soruşturma İngilizce, klasik, FW Hasluck, yaptığı çalışmalar oturtmakta propaganda ve Hıristiyan kutsal yerler ilişki kutsal yerler. Bu çalışmalar, 1928 yılında Türk (12) tercüme edilmiştir. Daha sonra, Avrupa konu Hasluck her kitap taşıyan bir okuma alanında bu kişisel araştırmalar tamamlayan, ölümünden sonra, eşi, sultanlara altında Hıristiyanlık ve İslam başlığı altında 1929 yılında yayınlanan materyal bir kitle toplandı. Bu çalışmalarda Hasluck Yeniçerilerin kuruluşunun anlamak için Avrupa kaynakları incelemiş ve bunlarla gerçek olamazdı bağlantılı olarak Hacı Bektaş Veli geleneği Tahat sonucuna vardı. O gerçek kurucusu Fazlullah Hurufi, Bektaşi bulmak eğiliminde ve sadece kendi adının katkıda olası bir kabile atası olarak dışında Hacı Bektaş Veli'nin varlığının (13) tarihsellik bile şüphe etmek için.
Bu arada Türk bilim adamları Türk kaynaklarında çalışma olmuştu. 1918 yılında İstanbul Üniversitesi'nden Prof Dr. Köprülü Zade Fuat Bey (14), Hacı Bektaş Velî, gelenekleri ve tarihi gerçekler önemli bir çalışma için önemli bir alan tahsis Turish Edebiyat (15) yaptığı önemli İlk sufilerin yayınladı. 1924 yılında Yazı Galata Saray okulda bir profesör (16), Hilmi Ziya, Hacı Bektaş Velî geleneği içinde başlamış olan, çalışma, onun aşırı reddine kritik bir aşamaya geçtiğini Mihrap dergisi (17) de kaydetti etkisi, sarkaç, Bektaşi tarikatının kurucusu şimdi daha gerçekten tarihsel bir görüntü vermek için geri dönüyor, hatta kendi varlığını ve bu. Bu makalede bir kopyası, Hacı Bektaş Veli'nin varlığının, ama aynı zamanda onun öğretileri üzerine ışık atma, 812 (1409) tarihli bir çalışma ortaya çıkarıldığını duyurdu. (18) Ekim 1923 yılında Prof. Fuat Bey, Bektashiism Kökenleri çok önemli bir adres, Paris'teki Uluslararası Dinler Tarihi Kongre teslim. Yılında tüm tarikat arka plan anlamak için Anadolu'nun dini geçmişi okuyan gerekliliğine işaret ederek, şimdiye kadar Bektaşiler yapılan çalışmaları eleştirdi. O sadece Hacı Bektaş Velî tarihsel karakteri daha kesinlikle kurulması "Erken Mystics" yayın bu yana keşfedilen yeni bir tarihsel kanıt, aynı zamanda ana görünüşte otantik öğretileri ifşa. (19)
Kritik alimlerinin önemli bir araştırma, son yıllarda hayatı, doktrinler ve Alevi ya da sözde köy Bektaşi grupları uygulamaları haline getirilmiştir doğrudan iş Ek. 1928-1930 Prof Yusuf Ziya Bey yıllarda Üniversitesi İlahiyat Bölümü Dergisi, Alevi yaşamının yeterince samimi bir bilgi arama, Eski Şehir çevresinde Alevi köylerinde arasında kişisel ziyaret en ilginç hesap yayınladı ve böylece düşünce gerçek bir Alevi rol ziyaret Smyrna yakın Tahtacı köylerine olabilir. (20) gerçek hayattan bu çalışmalar sonucu, Bektaşi, onun doktrinleri ve uygulamaları ile bu köy Alevi grupların gerçek bir ilişki kurulmasında özel değeri bir fon bilgi vermektedir.
Mevlevi Sema Gösterisi ve Rufai ya da Howling Dervişler gibi Türkiye'nin tarikat başkalarının aksine, Bektaşiler ibadet herhangi bir kamu hizmeti var. Aslında, tüm ritüel Bektaşi gibi mutlak gizliliği korunuyor ve inançlarını açıkça uzun Bektaşi Secret gibi Türkiye'de büyük bir merak hakim olduğu bir kamu anlayışı gizlilik içinde tutulur. Zor gizemini keşfetmek için bir girişim kitaplar ve makaleler yazılmıştır. Besim Atalay, Bektaşilik ve Edebiyatı (21) ve Ahmet Rıfkı Bektaşi Sırrı (22) (Bektaşi Gizli) arasında Sipariş adil bir değerlendirme hem de bir girişimleri, bu daha önemli. Ziya Bey'in, günlük bir gazete, Yeni Gün, (23) sütunlarında "Bektaşilik" Bektaşi noktadan tarih, inanç ve uygulamaların bir hesap sunan, mükemmel bir studyby bir Bektaşi kendisi. Türkiye Cumhuriyeti bütün tarikat kaldırıldı beri genellikle Bektaşiler tarafından ifade ile anlaşma bakış noktası ile makaleler sonu. Cumhuriyeti bu yana diyorlar, Bektaşiler uzun süre durup ne başarılı hükümet eylem - Halifeliğin, peçe ve sosyal sınırlamalar kadınların özgürlüğü, dini liderler, fanatizm bir son vermek kaldırılması için gerekli orada artık Cumhuriyeti sınırları içinde düzenin devamı.
Meraklı öğrencilerin olumlu raporları ofset, ve belki de doğal bir sonucu olarak alışılmışın dışında bir doktrin gizli tutulur gibi pek çok makale, Bektaşiler, amortisman, tüm tekke kapalı iken, Kasım 1925 yılından bu yana, özellikle son yıllarda ortaya çıktı . Onların gizli, hem din ve ahlaka aykırı bir şey olduğu gösterilmiştir. (24) önemli bir zaman bir Bektaşi Türkiye'nin en büyük yazarları biri, Yakup Kadri, kendisi tarafından roman, Nur Baba, kitap formunda iki sürümleri, (25) sonra ilk gazete sütunlarında ortaya çıktı ve, bir inanılmaz derecede samimi bir tedavi Tarikatlarda önce yazılmış ihlalleri, ihtiyaç duyulan reform yardım umuduyla kaldırıldı.
4. BU ÇALIŞMANIN AMACI
Türkiye'nin askeri geçmişi ile yakın bağlantısı ile, yüzyıllar boyunca öğrencilerin dikkatini meydan gizemini bu düzen, ve onun sosyal ve edebi kültür, yüksek övgü ve acı kınama açıklamaları kaleme alınmıştır hangi bir sipariş, biz çalışma girişimi için bu sayfalarda. Amacımız sipariş övgü ne de kınamak için, ancak amaca en iyi şekilde sempatik bir yabancı çalışırken, objektif çalışma ne olacak, yaşam ve sorunları, evrenin gizemini ve açıklama görmek için, bir Bektaşi kendini görür. Bektaşi şiir ve diğer edebi ifadeler akıllı okumak için bir giriş olabilir ki, bu çalışma düzenin inanç ve uygulamaların yeterince kapsamlı bir fuar olarak hizmet edeceğini ümit ve Bektaşi edebiyatının ortak referanslar. Sadece ikincil bir şekilde genel olarak İslam ve diğer dini kökenleri ile ilişkileri gösteren bir çalışmadır. Diğer dini sistemleri için çok sayıda benzerlikler dikkat çekti, ancak yazar, dogmatik, kesin ve tek bir kaynaktan belli bir inanç sonunda uygulamanın kökeni izlemek için herhangi bir girişimi açıkçası şüpheci olacak. Hem inanç ve uygulamaların sık sık, her grubun edildiği tanıdık bir şey bulmak, ortak unsurlar muhafaza veya farklı, çok karışık bir nüfus çekmek şekilde değişti elemanları yeni bir formda birleştiren farklı yönlere etkilerin sonucu zaten biliniyor.
Bu çalışmada esas olarak, kendi edebiyat ve aslında onların liderleri tarafından kullanılan el yazması kılavuzlarında açıklanmıştır Bektaşiler inanç ve uygulamaları almak için bir girişim olmasına rağmen, başından bu gerçeklere belirtilen de önerilir gelmiştir.ufak sipariş geçmişi ve kökeni hakkında bilinenler. Avrupalı bilim adamları tarafından daha önceki çalışmalarda yanıltıcı olduğunu yazar inanıyor bu yana daha gerekli. Türk bilim adamları tarafından keşfedilen yeni malzeme, yeni bir ışık, tarihin bu çok karanlık ama önemli bir sayfa atılmış bulunmaktadır. Kadar soruşturma yapılacağı henüz ihtiyacı var, ancak, önce Bektaşiler ve Osmanlı tarihinin oynamış bir parçası kökeni tam hikaye yeterince anlaşılmış olabilir.
Notlar:
(Kitabında Birge, 1'den başlayarak, her sayfalarında verilen notlar, ama biz tüm sayfalar için sürekli numaralarını vermek. Editörler )
(1) İslam Ansiklopedisi, makale Tasavvuf.
(2) Tekke, ibadet ve öğretim için toplama bir derviş yeridir.
(3) Historija E Pergjitheshme E Bektashinjvet prej Ali Turabiut Ate. Ülkenin başkenti Tiran, 1929. Sayfa 64
(4) Paul Rycaut, Londra, 1668 Osmanlı İmparatorluğu'nun Günümüze Devlet. Sayfa 149.
(5) Bektaşilik ve Edebiyatı, Besim Atalay. İstanbul, 1340. Sayfa 5.
(6) Hasluck sultanlara altında Hıristiyanlık ve İslam, sayfa 161, kendilerini onların toplam sayısı 3.000.000 iddia bu Bektaşiler Arnavutluk'taki Bektaşiler sayısı olarak 80.000 verir ve şöyle der.
(7) Türk Yurdu, no. 21, Eylül 1926, türkiyede Alevi Zümreleri Baha Sait makale. Sayfa 204.
(8) age. 207 Sayfasında.
(9) Bektaşi Şairleri, Sadettin Nüzhet, İstanbul, 1930.
(10) Geschichte des Osmanischen Reiches; Pesth, 1834, Vol. I, sayfa 97.
(11) Darvishes, Oxford Press, 1927.
(12) Bektaşilik Tetkikleri, İstanbul, 1928.
(13) Hasluck sultanlara altında, Hıristiyanlık ve İslam, sayfa 341 ve 488.
(14) aile isimleri seçimi ve kayıt gerektiren kanun uyarınca, bu isim M. Fuad Köprülü, 1936 yılında değiştirildi.
(15) Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar.
(16) İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
(17) Temmuz 1340, no. 15, 16, 515 sayfa.
(18) Temmuz 1340, no. 15, 16, 517 sayfa.
(19) Les Origines du Bektachisme, Extrait des du Congres International d'Histoire des Dinler görür. Paris, 1926. Madde Bektaşiliğin Menşeleri Türk Yurdu, no: 8, 1341.
(20) İlahiyat Fakültesi Mecmuası, no. 8, 12, 13, 14, 15, 17, 19, yıl 1928-1930. Daha önceki bir çalışmada da benzer bir konu haline V. Luschan tarafından 1891 yılında yapılmış vardı: Archiv olarak "Die Tahtadji und andere Reste der der Alten Bevolkerungt Lykiens". für Anthropologie, 19.Pd., Braunschiveig 1891.
(21) 1340 (1924) yılında İstanbul'da yayınlanmıştır.
(22) 1325-1327 (1909-1911) İstanbul'da Yayınlandı
26 Ocak 1931 - 8 Mart 1931 (23) Kırk taksit.
(24), örneğin, Büyük Gazete, No 1-26, Kasım 1926-Mart 1927 makalelerine bakın.
(25) İkinci Basım, İstanbul, 1923.